24 Mart 2015 Salı

27-YENİ ATLANTİS- FRANCIS BACON

Çeviri: Çiğdem DÜRÜŞKEN
1. Basım 2014
106 Sayfa


Ütopya türünde örnek vermeye kalksak 
Thomas More'un Ütopya'sından sonra , aklımıza gelecek 2. kitaptır.

Bacon'ın özel danışmanının dediğine göre ;
"tamamlanmamıştır".

Lakin Bacon , eseri İngilizce yazdıktan sonra , Latince eserlerin ölümsüz olduğuna inandığından , ütopyasını eklemeler yaparak bir de Latince yazar.

Ve yeni bir ada yaratır , bilim ve felsefe ütopyası olduğu söylenen eser aslında dinden de epey etkilenmiştir.

Mesleğinin zirvesinde, rüşvetle suçlandığından ötürü işsiz kalan ve mesleğini bir daha yapamayan Bacon , Yeni Atlantis 'te özellikle rüşvet konusunda oldukça titizlenmiş , adalıların başka isimler ile adlandırdıkları rüşvet'i hoş karşılamadıklarını pek çok satırında konu etmiştir.

Bizim için önemli kısımlar;
 yarattığı ütopik adadaki gelişmişliğe karşın , adadan dışarıya çıkmanın şarta bağlı olduğu ve adalıların dünyanın her yerindeki yeniliklerden ilk elden bilgi sahibi olduklarıdır. 

Bu ütopik bilim ve felsefe adası, yazıldığı zamanı göz önüne alarak değerlendirdiğimizde , gerçekten türünün en iyileri arasında olmayı hak ediyor.

Çok mühim değil ama dikkatimi çektiği için yazmadan geçmeyeyim;
Yazarın, o dönemde Türk sarıklarının görünümü hakkındaki düşüncelerini şu satırlarda görmek mümkün;
"İç giysisi yeşildi , sarığı andıran başlığı da aynı renkte yeşil, zarif şekilde tasarlanmıştı,
Tüklerin taktığı gibi kocaman değildi."







12 yorum:

  1. Okumadım bunu da aldım listeye :)

    YanıtlaSil
  2. okuyum bunu.

    bacon "denemeler" kaçırmaaa baak :)

    YanıtlaSil
  3. Okudum. Ütopya araştırmalarına giriştiğim dönemde bunu, Likurgos yasalarını, Robert Havemann'ın Yarın'ını, Platon'un Kritias'ını v.s... sırayla okumuştum. Bacon'ın çağının ötesindeki eşitlik anlayışına hayran olmuştum. Kaynak yayınlarında harika ütopya kitapları var, seri halinde basmışlar. Sevgiler kitap eylemi sitene katıldım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Kahve Yanı ,

      hoş geldin ...
      Hepsini okumak lazım ama işte o ama , okunacak çok kitap var :D

      Sil
  4. Ütopik roman hiç denemedim ama biryerden başlamalı diye düşünüyorum.Paylaşım için teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @kitap cumhuriyetim ,

      bir yerden başlamak lazım :D kolay gelsin :)

      Sil